Matt in Herisau AR

Moderator: Wolf

Antworten
Berreitter
Beiträge: 4
Registriert: Sa 3. Aug 2019, 16:13
Geschlecht: Weiblich

Matt in Herisau AR

Beitrag von Berreitter » Sa 3. Aug 2019, 16:23

Looking for information on Barbara Katharina Matt,
1794–1867
BIRTH 17 SEP 1794 • Herisau, Appenzell, Ausserhoden, Switzerland
DEATH 5 FEB 1867 • Kennelbach, Bregenz, Vorarlberg, Austria.

Her parents were Franz Josef Matt
1756–1828
BIRTH 1756
DEATH 13 MAY 1828 • Switzerland

Maria Magdalena Weinhart
1765–
BIRTH ABT. 1765 • Ehingen, Rottenburg am Nekar, Baden-Wuttemberg Germany
DEATH Unknown.

I don’t know where Franz was born but his daughter was born in Appenzell and they ended up in Kennelbach, Vorarlberg Austria. If anyone has any ties to this family please contact me. Thank you.



Wolf
Moderator
Beiträge: 9162
Registriert: Sa 21. Mai 2005, 17:05
Geschlecht: Männlich
Wohnort: St.Gallen, Schweiz

Re: Matt in Herisau AR

Beitrag von Wolf » Sa 3. Aug 2019, 16:50

First of all: welcome to the forum 8-) !
Berreitter hat geschrieben: Sa 3. Aug 2019, 16:23 Looking for information on Barbara Katharina Matt,
BIRTH 17 SEP 1794 • Herisau, Appenzell, Ausserhoden, Switzerland
May I ask what the source of this information is? I am asking as there is no corresponding entry in the Herisau batpismal records.

Best regards - Wolf


Wolf Seelentag, St.Gallen
Mitglied der Genealogisch-Heraldischen Gesellschaft Ostschweiz (GHGO) - https://www.ghgo.ch/
Eingesetzte Software: Ahnenforscher

Berreitter
Beiträge: 4
Registriert: Sa 3. Aug 2019, 16:13
Geschlecht: Weiblich

Re: Matt in Herisau AR

Beitrag von Berreitter » Sa 3. Aug 2019, 17:06




Berreitter
Beiträge: 4
Registriert: Sa 3. Aug 2019, 16:13
Geschlecht: Weiblich

Re: Matt in Herisau AR

Beitrag von Berreitter » Sa 3. Aug 2019, 17:15

In the baptism record of Barbara Matt’s son Theodor Bereiter it says: Maria Rosina Handle, represented by Maria Agatha Matt in Buch in Switzerland and Gebhard Meister - Miller and innkeeper from Kennelbach. Maybe a clue? Maybe Buchs, St.Gallen?



Wolf
Moderator
Beiträge: 9162
Registriert: Sa 21. Mai 2005, 17:05
Geschlecht: Männlich
Wohnort: St.Gallen, Schweiz

Re: Matt in Herisau AR

Beitrag von Wolf » Sa 3. Aug 2019, 17:52

OK - they were catholic, and consequently their daughter was not baptised in Herisau, but Bruggen SG. This fits with the fact that the father was from Bregenz; also Rottenburg am Neckar (where the mother came from) was predominantely catholic in the late 18th century.
If you check the Bregenz church records, the name Math (spelling then) shows up - but no baptism in 1756 - so the father seems to have been born somewhere else already.
Matt (Math) is not an establsihed name in this part of Switzerland - unfortunately no clue where to start further research.
Berreitter hat geschrieben: Sa 3. Aug 2019, 17:15 In the baptism record of Barbara Matt’s son Theodor Bereiter it says: Maria Rosina Handle, represented by Maria Agatha Matt in Buch in Switzerland and Gebhard Meister - Miller and innkeeper from Kennelbach. Maybe a clue? Maybe Buchs, St.Gallen?
There are several Buch and Buchs in Switzerland ... Buchs SG being the nearest and therefore most plausible one.
Where was Theodor Bereiter baptised? If viewable online (for free) it is always best to include a link ;).


Wolf Seelentag, St.Gallen
Mitglied der Genealogisch-Heraldischen Gesellschaft Ostschweiz (GHGO) - https://www.ghgo.ch/
Eingesetzte Software: Ahnenforscher

Berreitter
Beiträge: 4
Registriert: Sa 3. Aug 2019, 16:13
Geschlecht: Weiblich

Re: Matt in Herisau AR

Beitrag von Berreitter » Sa 3. Aug 2019, 17:58

Thank you... here’s the link to Theodore. http://data.matricula-online.eu/en/oest ... 2F2/?pg=21



f.curman
Moderator
Beiträge: 54
Registriert: Sa 7. Apr 2018, 17:22
Geschlecht: Männlich

Re: Matt in Herisau AR

Beitrag von f.curman » Sa 3. Aug 2019, 18:00

Hallo Wolf,

weisst du wo man die katholischen Kirchenbücher für Buchs SG findet? Ich finde nur die evangelischen. Eventuell könnte man so die Maria Agatha Matt finden.

In einem anderen Post (von 2017) erwähnst du eine Anna Matt von Gossau. Ich denke, dass es hier vielleicht eine Verbindung geben könnte.

Gruss,
Fabio



Wolf
Moderator
Beiträge: 9162
Registriert: Sa 21. Mai 2005, 17:05
Geschlecht: Männlich
Wohnort: St.Gallen, Schweiz

Re: Matt in Herisau AR

Beitrag von Wolf » Sa 3. Aug 2019, 18:54

f.curman hat geschrieben: Sa 3. Aug 2019, 18:00 Hallo Wolf,
weisst du wo man die katholischen Kirchenbücher für Buchs SG findet? Ich finde nur die evangelischen. Eventuell könnte man so die Maria Agatha Matt finden.
Die kath. Kirchgemeinde Buchs-Grabs wurde erst 1898 gegründet. Davor war die nächste katholische Pfarrei auf der Schweizer Seite des Rheins vmtl. Gams ... aber kürzer wäre der Weg nach Schaan gewesen. Ich kenne mich in der Ortsgeschichte zu wenig aus, um hier eine fundierte Antwort zu geben.

Kennt jemand die Antwort? Würde auch mich interessieren.


Wolf Seelentag, St.Gallen
Mitglied der Genealogisch-Heraldischen Gesellschaft Ostschweiz (GHGO) - https://www.ghgo.ch/
Eingesetzte Software: Ahnenforscher

f.curman
Moderator
Beiträge: 54
Registriert: Sa 7. Apr 2018, 17:22
Geschlecht: Männlich

Re: Matt in Herisau AR

Beitrag von f.curman » Sa 3. Aug 2019, 19:02

Grabs finde ich auch nur evangelisch. Aber Gams wäre katholisch gewesen, vielleicht werde ich da fündig.

----------------
Anmerkung Wolf: Sorry - "Grabs" war ein Tippfehler - sollte "Gams" heissen und ist inzwischen korrigiert :oops:.



Wolf
Moderator
Beiträge: 9162
Registriert: Sa 21. Mai 2005, 17:05
Geschlecht: Männlich
Wohnort: St.Gallen, Schweiz

Re: Matt in Herisau AR

Beitrag von Wolf » Sa 3. Aug 2019, 19:13

f.curman hat geschrieben: Sa 3. Aug 2019, 18:00 In einem anderen Post (von 2017) erwähnst du eine Anna Matt von Gossau. Ich denke, dass es hier vielleicht eine Verbindung geben könnte.
Ich glaube nicht, dass sie urspr. Bürgerin von Gossau SG war - das wurde sie erst durch Heirat mit dem Jacob(?) Künzle (sofern dieser Gossauer war).

Die Angabe stammt aus dem Gossauer Bürgerregister - leider findet sich weder der Heiratseintrag der Tochter (1864) noch deren Taufe (1834) im Gossauer Kirchenbuch. Wo hat die Familie gelebt?


Wolf Seelentag, St.Gallen
Mitglied der Genealogisch-Heraldischen Gesellschaft Ostschweiz (GHGO) - https://www.ghgo.ch/
Eingesetzte Software: Ahnenforscher

Wolf
Moderator
Beiträge: 9162
Registriert: Sa 21. Mai 2005, 17:05
Geschlecht: Männlich
Wohnort: St.Gallen, Schweiz

Re: Matt in Herisau AR

Beitrag von Wolf » Sa 3. Aug 2019, 19:22

Berreitter hat geschrieben: Sa 3. Aug 2019, 17:58 Thank you... here’s the link to Theodore. http://data.matricula-online.eu/en/oest ... 2F2/?pg=21
So this was also in Vorarlberg. To help finding more info Barbara Katharina Matt's ancestors, people researching in Vorarlberg will likely be in a better position than me to help you. I therefore suggest you start a new topic on Matt of Bregenz in the Vorarlberg forum.


Wolf Seelentag, St.Gallen
Mitglied der Genealogisch-Heraldischen Gesellschaft Ostschweiz (GHGO) - https://www.ghgo.ch/
Eingesetzte Software: Ahnenforscher

Antworten

Zurück zu „Appenzell Ausserrhoden (AR)“

Wer ist online?

Mitglieder in diesem Forum: 0 Mitglieder und 0 Gäste